Taiteilija
Raimo Utriainen uudisti veistotaidetta sekä esteettisesti että teknisesti. Hän aloitti uransa perinteisillä kuvanveistomenetelmillä, mutta siirtyi 1970-luvun alussa teollisiin materiaaleihin ja valmistusmenetelmiin. Hänen omaperäiseksi veistotekniikakseen muodostuivat alumiini- tai terässäleistä pysty- tai vaaka-akselin varaan kootut teokset, joiden ilmaisu eteni voimakkaista liikkeen vaikutelmista vähitellen kohti täydellistä selkeyttä ja hiljaisuutta.
Utriainen oli suorapuheisuutensa ja epäsovinnaisten elämäntapojensa johdosta kiistelty taiteilija. Hän oli opiskeluajoistaan lähtien kiinnostunut kansainvälisestä taiteesta ja matkusti paljon. Hän toteutti julkisia veistosmonumentteja paitsi eri puolille Suomea myös Ruotsiin, Norjaan, Israeliin ja Japaniin. Utriainen saavutti kansainvälistä mainetta jo ennen kuin hän piti ensimmäisen yksityisnäyttelynsä Galerie Artekissa Helsingissä 1974.

// Teokset
Monumentit
Utriaisen uran monumenttiveistäjänä avasi voitto Turun talvimerenkulun muistomerkkikilpailussa 1958. Kilpailun tuloksena syntynyttä veistosta (1961) leimaa yhtäältä jyhkeän kubistinen rytmillinen voima ja toisaalta aiheen vähittäinen pelkistyminen olennaisimpaan.
Seuraava tärkeä voitto Utriaiselle tuli Ida Aalbergin muistomerkkikilpailussa 1961. Veistos Esirippu (1972) muodostui käännekohdaksi sekä Utriaisen uralla että Suomen kuvanveistotaiteessa. Se synnytti kiivaan polemiikin, kun palkintolautakunta ensimmäistä kertaa valitsi julkisen veistoskilpailun voittajaksi ei-esittävän ehdotuksen.
Utriainen saavutti erityisen paljon suosiota Kamakuran modernin taiteen museossa Japanissa 1978 järjestetyn viiden suomalaisen kuvataiteilijan näyttelyn yhteydessä. Hän toteutti Japaniin neljä suurikokoista monumenttia, joista ensimmäisenä Sapporon ulkoveistosmuseon keskeisteoksen 1986.
Utriainen hallitsi monumentaalisen mittakaavan ja veistoksen suhteen ympäristöönsä. Niin teosten materiaali- ja värivalinnat, muototeemat kuin yksityiskohdat olivat aina sopusoinnussa ympäristön kanssa.
// Teokset
Veistokset
Utriaisen veistokset ovat tutkielmia muodon, tilan ja valon vuorovaikutuksista. Kaarevat metallipinnat heijastavat ympäristön jokaisen valonlähteen ja tuntuvat herkimmillään heijastavan omaa valoaan. Veistosten hahmot tuovat monesti mieleen veden tai tuulen aineettomat liikkeet.
Veistosten muodon rikkaus kasvaa perusosien yhdistelyssä syntyvistä uusista hahmoista ja merkityksistä. Suoran viivan, metallisäleen, pinnan alkeiselementin vaihtelumahdollisuudet ovat rajattomat. Samaan tapaan on yhdestä suorakulmaisesta poltetusta savikappaleesta, tiilestä, syntynyt koko rakennustaiteen historian rikkaus Kaksoisvirtainmaasta Alvar Aaltoon.
Yhden perusidean määrätietoinen ja uupumaton, neljännesvuosisadan jatkunut jalostaminen johti Utriaisen tuotannon häikäisevään täsmällisyyteen ja herkkyyteen. Taiteilijan vapaus kulminoitui hänen henkilökohtaisten rajoitustensa valinnassa. Hän rajasi ilmaisunsa lopulta suoraan viivaan, jonka avulla hän loi puhtaimman soivan muodon.
“Toinen minä”, maalauksia, Pyynikinlinna, Tampere | 2019 |
“Soiva viiva”, Espoon modernin taiteen museo, Espoo | 2007 |
Amerin Kulttuurisäätiön galleria, Helsinki | 1988 |
Seinäjoen Taidehalli , Seinäjoki | 1987 |
Galleria Sculptor, Helsinki | 1986 |
Kuopion Taidemuseo, kutsuttuna, Kuopio | 1984 |
Lahden Taidemuseo, kutsuttuna, Lahti | 1984 |
Contemporary Sculpture Center, kutsuttuna, Tokio, Osaka | 1982 |
Vuoden taiteilija, Helsingin Juhlaviikot, Helsinki | 1980 |
Kluuvin Galleria, Helsinki | 1976 |
Galerie Artek, Helsinki | 1974 |
Kamakuran kundit, Pyynikinlinna, Tampere | 2003 |
Honkahovin Taidekeskus, Mänttä | 1993 |
Helsingin Taiteilijaseuran puheenjohtajat, Helsinki | 1992 |
Purnu ’90, Orivesi | 1990 |
Kuusi näkökulmaa, Ateneumin taidemuseo, Helsinki | 1988 |
Suomen Kuvanveistäjäliiton 75-v juhlanäyttely, Helsinki, Tampere, Turku | 1985 |
Valtakunnan näyttely, Lappeenranta | 1984 |
Suomen Taiteilijaseuran kesänäyttely, Riihimäen lasimuseo, Riihimäki | 1983 |
Vuoden taiteilijat kutsuvat, Helsinki | 1981 |
Wihuri-säätiön kokoelmat, Helsinki | 1981 |
Sculptor ’80, Helsinki, Tampere, Turku, Jyväskylä | 1980-81 |
Purnu ’79, Orivesi | 1979 |
SKOP:n kokelmien 10-vuotisjuhlanäyttely, Helsinki | 1978 |
Kluuvin gallerian 10-vuotisjuhlanäyttely, Helsinki | 1978 |
Taidehallin 50-vuotisjuhlanäyttely, Helsinki | 1978 |
Dimensio-ryhmä Tampere, Pohjois-Suomi, Helsinki | 1976 |
Kiila ry:n 40-vuotisjuhlanäyttely, Helsinki | 1976 |
SKL:n muotokuvaveistoksia, Helsinki | 1972 |
Helsingin taiteilijaseura, Helsinki | 1968 |
Kiila ry:n 30-vuotisjuhlanäyttely, Helsinki | 1966 |
SKL:n Tapaa kuvanveistäjä, Helsinki | 1965 |
Suomen taiteilijain 70. näyttely, Helsinki | 1965 |
Prisma-ryhmä, kutsuttuna, Helsinki | 1963 |
Kuopion taiteiljaseura (maalauksia), Kuopio | 1948 |
Dynamic Compositions, Budapest | 1993 |
Suomen Taiteilijaseuran näyttely, Kuuba | 1988 |
Suomen Kuvanveistäjäliiton näyttely, Gruusia | 1984 |
Suomen Taiteilijaseuran näyttely, Moskova | 1984 |
Unkarin kansainvälinen pienoisveistosnäyttely, Budapest | 1981 |
Form und Struktur, Nykytaide ry, Wien, Nurnberg, Budapest, Madrid, Barcelona | 1980-81 |
Finnish Constructive Art, Suomen Taiteilijaseura, USA | 1979-80 |
Five Contemporary Artists from Finland | |
The Museum of Modern Art, Kamakura | 1978 |
The Modern Art Museum of Hokkaido, Sapporo | 1978 |
The Modern Art Museum of Hyogo, Kobe | 1978 |
Aktuelle Finnische Kunst, STS:n näyttely, Köln | 1977 |
6 från Finland, Västerås | 1977 |
Facettes de Finlande, Nykytaide ry, Pariisi | 1975-76 |
Fiorino -näyttely, Firenze | 1971 |
Suomen Taiteilijaseuran näyttely, Saksan Liitotasavalta | 1964 |
Alvar Aalto -museo | Jyväskylä |
Amerin kulttuurisäätiö | Helsinki |
Ateneumin taidemuseo | Helsinki |
Atlanta Co. Ltd. | New York, USA |
Cranbrook Academy of Art | Michigan, USA |
Eduskunnan taidekokoelma | Helsinki |
EMMA – Espoon modernin taiteen museo | Espoo |
HAM Helsingin taidemuseo | Helsinki |
Ira D. Glickin kokoelmat | New York, USA |
Kerttu ja Oiva Turusen kokoelmat | Kuopion taidemuseo |
Kuopion taidemuseo | Kuopio |
Lahden taidemuseo | Lahti |
Liikemainonta McCann Oy Ab | Helsinki |
Oy Lohja Ab:n kokoelma | |
Szépmuvészeti Múzeum | Budapest, Unkari |
The Museum of Modern Art | Kamakura, Japani |
The Hokkaido Museum of Modern Art | Sapporo, Japani |
Prefectural Museum of Art | Kobe, Japani |
Museo Internacional de la Resistencia Salvador Allende | Santiago, Chile |
Oy Nokia AB:n kokoelma | Helsinki |
Pentti Kourin kokoelma | |
P.H. Taucherin kokoelmat | Helsinki |
Pyynikinlinnan kokoelma | Tampere |
Rauma-Repola Oy:n kokoelmat | Helsinki |
Saastamoisen säätiö | Espoo |
SKOP:n kokoelma | |
Suomen arkkitehtuurimuseo | Helsinki |
Teollistamisrahasto Oy | Helsinki |
Urho Kekkosen museo | Helsinki |
Valtion taidekokoelma | |
Västeråsin taidemuseo | Ruotsi |
Wihurin rahaston taidekokoelma | Rovaniemi |
Wäinö Aaltosen museo | Turku |
Yrjö A. Jäntin taidekokoelma | Porvoo |